محمدتقی عباسی شوازی؛ مریم دلاور
چکیده
رسانهها نهتنها بهواسطه محتوایشان، بلکه با توجه به ماهیت و ساختارشان میتوانند عادات فکری، رفتاری و عاطفی مخاطبان را تغییر دهند. با ظهور رسانههای اجتماعی و گسترش تعاملات انسانها در فضاهای مجازی، عواطف انسانی همچون عشق نیز در این فضای نوظهور، حیاتی جدید یافتهاند؛ موضوعی که نظریهپردازان بهنامی همچون باومن و گیدنز به ...
بیشتر
رسانهها نهتنها بهواسطه محتوایشان، بلکه با توجه به ماهیت و ساختارشان میتوانند عادات فکری، رفتاری و عاطفی مخاطبان را تغییر دهند. با ظهور رسانههای اجتماعی و گسترش تعاملات انسانها در فضاهای مجازی، عواطف انسانی همچون عشق نیز در این فضای نوظهور، حیاتی جدید یافتهاند؛ موضوعی که نظریهپردازان بهنامی همچون باومن و گیدنز به آن پرداختهاند. مقاله حاضر با هدف مطالعهٔ رابطهٔ رسانههای جمعی و اجتماعی با مفهوم عشق (سیّال) و پیامد آن در نگرش به ازدواج در بین دانشجویان دانشگاه شیراز انجام شده است. تعداد 386 نفر از دانشجویان با تکنیک نمونهگیری احتمالی طبقهای انتخاب شده و به سؤالات پرسشنامه محقق ساخته جواب دادهاند که پایایی و روایی آن با تکنیک آلفای کرونباخ و اعتبار صوری تأیید شده است. یافتهها نشان میدهد که بین شبکههای اجتماعی مجازی، رسانههای جمعی داخلی و خارجی رابطه معناداری با عشق سیّال وجود دارد. همچنین متغیرهای شبکههای اجتماعی مجازی، رسانههای جمعی داخلی و خارجی و عشق سیّال رابطه معناداری با نگرش به ازدواج دارند. در تحلیل مدل معادلات ساختاری که با استفاده از آموس انجام شد سه متغیر یعنی میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، میزان تماشای رسانههای جمعی داخلی، میزان تماشای رسانههای خارجی بهترتیب بیشترین تأثیر را بر عشق سیّال داشتند. همچنین سه متغیر میزان تماشای رسانههای جمعی داخلی، میزان تماشای رسانههای جمعی خارجی و عشق سیّال به ترتیب با ضرایب 199/0، 113/0- و 414/0- تأثیر معناداری بر نگرش به ازدواج داشتهاند.
مجید موحدمجد؛ زینب نیک نجات؛ محمدتقی عباسی شوازی
چکیده
در این پژوهش به مقولة عکس بهعنوان بستری برای ارتباط و تولید معنا نگریسته میشود و فعالیت هنری-اجتماعی عکاسی، بهمثابة ابزاری رسانهای که امروزه نقش مهمی در عرصة ارتباطات دارد و همچون سایر ابزارهای رسانهای در خدمت ایدئولوژی صاحبان رسانه است، در نظر گرفته میشود. نظریة بازنمایی، با نگاهی انتقادی به رسانه ظهور یافت. روش نشانهشناسی ...
بیشتر
در این پژوهش به مقولة عکس بهعنوان بستری برای ارتباط و تولید معنا نگریسته میشود و فعالیت هنری-اجتماعی عکاسی، بهمثابة ابزاری رسانهای که امروزه نقش مهمی در عرصة ارتباطات دارد و همچون سایر ابزارهای رسانهای در خدمت ایدئولوژی صاحبان رسانه است، در نظر گرفته میشود. نظریة بازنمایی، با نگاهی انتقادی به رسانه ظهور یافت. روش نشانهشناسی امکان بررسی لایههای زیرین متون رسانهای ازجمله عکس را دارد. در این نوشتار بر اساس نظریة بازنمایی و روش نشانهشناسی به تحلیل عکسهای پایگاه عکاسی توتالی کول پیکس با موضوع محرم و عاشورا پرداختیم. مؤلفههای بهدستآمده از تحلیل عکسها، گویای این امر بود که عکسها با ارائة تصویری همراه با اعوجاج از مناسک محرم در میان مسلمانان، به بازنماییِ اسلام و مسلمانان بهعنوان یک «دیگری» میپردازد. ویژگیهایی همچون خشونت عزاداران، غلبة مردانگی و نقش منفعل زنان عزادار در مناسک دینی، انسجام و قدرت جمعی آنان، بهعلاوة فراگیری این ویژگیها در میان همة مسلمانان ازجمله مضامین حاضر در این مجموعهعکس است؛ ضمن اینکه نمادهای مرسوم شیعی نیز در عکسها با چنین مضامینی آمیخته میشود. مفاهیم برآمده از تحلیل عکسها که اغلب حول مضامین منفی همچون خشونت است، میتواند اقدامی در راستای جریان کلیتر اسلامهراسی در جهان غرب قلمداد شود.